Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter
En liten strekk kan gjøre så mangt... Vis mer

En liten strekk kan gjøre så mangt! 

11 ting du kan gjøre hver dag for å bli mer bevegelig

Publisert 11.10.17 kl 01:25. Oppdatert 12.10.17 kl 02:34.

Kunsten å bevege seg behersker vi alle, men vi har en tendens til å gjøre det unødvendig komplisert.

Journalist/kon. redaktør Charlotte Karlsen
Annonse

Vi lærer å gå, rulle, hoppe, krype, henge, snurre og vri oss mens vi er små. Så, sakte, men sikkert går vi bort fra bevegelsesmønstre som har vært normale for oss. Vi slutter å sitte på huk i sofaen, vi slutter å bite oss i tærne og prøve å dra foten bak nakken. Til slutt greier vi ikke lenger reise oss fra gulvet uten å bruke hendene.

– Ta ned knærne, sa min mor alltid til meg da jeg trakk dem opp så de syntes over bordkanten bak fatet med fisk og poteter.

Ikke så rart med tanke på bordskikk og etikette, men en manøver som gjør at man bit for bit venner seg av med posisjoner menneskekroppen i utgangspunktet søker mot og er skapt for å være i. Ikke beina i sofaen, ikke leke apekatt og legge foten bak hodet.

Vi lærer oss med andre ord til å sitte i posisjoner vi ikke instinktivt søker, for å tilpasse oss situasjoner og omgivelser. Det er på tide at vi utforsker egen kropp og hvilke bevegelser den kan gjøre!

Med disse elleve enkle grepene i hverdagen kan du øke din bevegelighet betraktelig.

Dette kan igjen gi deg et langt bredere spekter på hvilke bevegelser du kan gjøre både på trening og i hverdagen, samt at du vil føle bedre kontroll over egen kropp.

1. Gjør det til en vane ikke å ta deg for når du reiser deg fra stol/sofa/bil etc. Strekk armene foran deg eller opp mot taket, og la dem være fri!

2. Grei deg uten gelenderet når du tar trappen, konsentrer deg heller om å stabilisere kroppen ved hjelp av muskulatur i kjerne (mage og rygg), hofte og lår.

3. Strekk armene over hodet minst én gang i timen – tenk YES (man kan ikke være sur når man har hendene i seierpositur) og fold armene bak ryggen, ikke foran. Skuldrene dine vil elske deg.

4. Spre beina! Ingen ser hva du gjør med føttene under pulten – spre dem og vri knærne ut, så får du strukket deg litt, rettet opp ryggen og dessuten luftet litt!

5. Legg gjenstander du bruker ofte et stykke unna deg.
Eksempel: kopp/glass på andre siden av bordet, mobiltelefon i en stikkontakt på andre siden av rommet, fjernkontrollen noen meter unna – så må du strekke eller flytte deg.

6. Før du legger deg eller med én gang du står opp om morgenen, legg deg ned på magen og ryggen og reis deg med minst mulig hjelp. Finn nye måter å gjøre det på hver gang – utfordre deg selv både fysisk og kognitivt.

7. Sikt deg inn mot hindre: Ikke gå rundt steinen – men over. La være å åpne porten hvis du kan klatre over. Våg å gjøre «barnslige» ting!

8. Dropp rullebåndet på togstasjonen - ta heller gå-traseen ved siden av. Og prøv å holde farten til de på båndet, med lange, bestemte steg!

9. Kryp! Vi gjør det når vi vasker gulvet, vi kan like gjerne gjøre det ellers også. Ubehagelig å ha knærne i bakken? Gå på tær og hender da, vel! 

10. Ta ut av oppvaskmaskinen eller heng opp klesvasken med beina "låst" i bakken. Slik vrir du kjerne, armer, skuldre, rygg og hofte i en rekke posisjoner.

11. Stå på trikk, tog eller bane så ofte det er mulig – gjerne med en liten knekk i knærne. Kjenn at du må stabilisere hele kroppen for å holde deg oppreist.

Videre – hopp, sprett, heng, rull, snurr, løp, strekk, dytt og dra – utfordre kroppen din jevnlig. Ikke tenk på hva folk tenker eller sier om deg! Bær handlenettene med stolt holdning bruk rygg- og skuldermuskulaturen din for det den er verdt.

Lykke til med en bevegelsesrik hverdag! 
Annonse

Kommentarer