Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter
Foto: Marius Beck Dahle... Vis mer

Foto: Marius Beck Dahle

Det ultimate programmet for å forbrenne fett

Publisert 05.12.17 kl 09:40. Oppdatert 06.12.17 kl 09:20.

13 minutter styrketrening forbrenner like mye som en 26 minutters hard løpetur.

Skribent Even Rotevatn
Annonse

En studie fra North Dakota State University har publisert oppsiktsvekkende gode resultater for styrketrening og fettforbrenning i tidsskiftet American College of Sports Medicine. Studien viser at det er mulig å forbrenne så mye som 346 kalorier på bare 13 minutter! Dette tilsvarer et kaloriforbruk til en løpetur med minst dobbel så lang varighet.

Lette vekter

Styrketreningen ble gjennomført med lette vekter og en belastning tilsvarende 50 prosent av forsøkspersonenes 1RM (1 repetisjon maks) til hver øvelse. Målet var å gjennomføre hver styrkeøvelse med så mange repetisjoner som mulig på 30 sek, for deretter 15 sekund pause.

Hold deg oppdatert på trening - følg oss på Facebook du også!

Øvelsene

Styrkeøvelsene som ble gjennomført var:

Forskerne målte både aerob og anaerobt energiforbruk. I løpet av den 13 minutter lange økten var gjennomsnittlig kaloriforbruk per forsøksperson 346 kalorier.

Resultatene fra studien viser at det er svært effektivt med slike superkorte 15 sekunders pauser. Om du klarer å presse kroppen med så liten tid mellom seriene, gir dette en skikkelig boost i kaloriforbruket.

Annonse

Nøkkelen til dette er å gjennomføre så mange repetisjoner du klarer i hver øvelse per 30 sekunder med en vekt som er 50 % av det maksimale du klarer til hver øvelse.  Svært kort pause, 15 sekund, så gjenta.  Gjennomfør tre serier til hver øvelse før du går til neste.

Kommentarer                               

Gjennomsnittlig kaloriforbruk vil variere fra person til person og er blant annet avhengig av utøverens kroppsvekt og kjønn.  Testpersonene i denne studien var menn.  For å klare å trene dette programmet like effektivt og redusere risiko for skader må øvelsene utføres på riktig måte.  

Er du lite trent bør du ha en viss progresjon.  Det vil si å starte gjennomføringen av treningsprogrammet med lenger pauser enn oppgitt, og heller redusere lengden på dem over tid. 

Annonse

Kommentarer