Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter
Foto: Marius Beck Dahle... Vis mer

Foto: Marius Beck Dahle

Dynamisk oppvarming gjør deg sterkere

Publisert 19.12.17 kl 11:00. Oppdatert 19.12.17 kl 11:15.

Mange forbinder oppvarming med en kjedelig aktivitet som vi egentlig har lyst til å sluntre unna. Studier viser derimot at du drar svært god nytte av det.

Skrevet av Martin Norum
Annonse

Forskning tyder på at statisk stretching kan påvirke muskelstyrke og kraft negativt, og kan resultere i redusert funksjonell ytelse.  Dynamisk oppvarming er et vanlig og i mange tilfeller bedre alternativ til statisk stretching før fysisk aktivitet, men det er begrenset med forskning som undersøker effektene av en dynamisk oppvarming, foruten at vi vet at det ikke reduserer styrken før trening.

Her kan du lese om forskjellene mellom dynamisk og statisk stretching.

Slik ble de testet

Hensikten med denne studien var å sammenligne de akutte effektene av en dynamisk oppvarming og statisk stretching7oppvarming på muskel-fleksibilitet, styrke, og vertikale hopp med et randomisert kontrollert studiedesign. 45 frivillige ble randomisert (spredd tilfeldig) til en kontrollgruppe, en gruppe som «stretchet» statisk, eller en gruppe som bedrev dynamisk oppvarming. Alle deltakere syklet på ergometersykkel i 5 minutter til å begynne med og avsluttet oppvarmingen med en 10-minutters oppvarmingsrunde med en av de ovennevnte oppvarmingsprotokollene.

Diverse variabler ble målt umiddelbart før og etter oppvarming protokollen. Et digital inklinometer(måleinstrument) målte grader av fleksibilitet for hamstrings, quadriceps og hoftebøyerne. 

Annonse

Gav klare utslag

En isokinetisk dynamometer målte konsentrisk og eksentrisk dreiemoment (styrke) for hamstrings- og quadriceps. En kraftplate ble brukt til å måle hopphøyde i vertikalt hopp (meter) og generert kraft (watt). 

I gruppen som gjorde dynamisk oppvarming var det en klar økning i fleksibilitet i hamstrings- og eksentrisk styrke i quadriceps.

I kontrollgruppen og gruppen som utførte statisk stretching fant ikke forskerne i denne studien noen påvirkning på fleksibilitet, styrke eller vertikalt hopp.

Dette er med andre ord nok en studie som taler for bruken av dynamisk oppvarming.

Annonse
  • (1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22446678
  • Kommentarer