Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter
(FOTO: Elias Storøy)... Vis mer

(FOTO: Elias Storøy)

Ekspert-tipsene som kan fjerne fettet

Publisert 28.12.17 kl 10:16. Oppdatert 28.12.17 kl 10:18.

Du kan gå ned i vekt og samtidig spise normalt.

Skrevet av Sprekest.no
Annonse

Du trenger ikke forstå hvordan fett forbrennes rent fysisk for å få det til, men dersom du vet hvordan det faktisk foregår, kan det hjelpe deg med å gå ned, eller opp, i vekt.

I løpet av en treningsøkt, kan du få optimale resultater om du følger disse rådene, ifølge forskning.no.

Professor Truls Raastad ved Seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole gir følgende råd:

Musklene begynner å spise av magefettet dersom du spiser lite nok, selv om de bare får nok energi til å komme seg fra sengen til sofaen.

– Imidlertid er det jo slik at hvis du trener, så mangedobles energibehovet. Da produseres det adrenalin og noradrenalin, som setter i gang spaltingen av triglyseridene i fettcellene – og da kan du gå ned i vekt og samtidig spise normalt, sier Raastad.

Motivasjon på øret - desember 2017

Fett brennes ved lav intensitet

Prosessen med fettforbrenning er en treg prosess, og derfor må du ikke nødvendigvis presse deg til du spyr for å få bukt med bilringen.

I løpet av for eksempel ti minutter, kan karbohydrater levere mer energi enn det fettsyrer kan. Derfor kan du relativt sett forbrenne mest fett når du trener med lav intensitet – for da får fettsyrene tid til å nå frem, og de rekker å bli brukt opp før musklene er «mette».

Annonse

– Det er bakgrunnen for slike treningstimer som for eksempel ”Fatburning aerobics”, trening som er rettet direkte mot å forbrenne fett. Slike timer har lavere intensitet, nettopp for å aktivere fettforbrenningen heller enn glykogenforbrenningen, sier Raastad til forskning.no.

For å forbrenne optimalt, bør du ligge på rundt 60 prosent av maks oksygenopptak, det som tilvsarer at pulsen din er på mellom 70 og 80 prosent av maks.

Følg Sprekest.no på Facebook du også!

Men det er et men

Konseptet med lavintensitetstrening for å forbrenne mye fett er likevel misforstått, advarer Raastad. Du kan ikke tusle deg en tur rundt i parken og forvente å bli kvitt magefettet.

– Selv om du relativt sett forbrenner mer fett enn karbohydrater når du trener på lavere intensitet, så er det jo fortsatt slik at du totalt sett forbrenner mer på høy intensitet, rett og slett fordi energiforbruket er høyere, sier han.

– Intervalltrening, altså høyintensitetstrening ispedd noen perioder med lavere aktivitet, fungerer derfor også godt, sier Raastad. Professoren slår ellers langt på vei hull i myten om punkttrening. Det ser ikke ut til å ha særlig effekt, det er langt bedre med en skitur enn å trene situps for å fjerne magefettet.

Annonse

Kommentarer