Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter
En utbredt myte er at det hjelper ... Vis mer

En utbredt myte er at det hjelper å tøye ut mot stølhet.

Myter og fakta om stølhet

Publisert 29.01.18 kl 10:02. Oppdatert 29.01.18 kl 10:02.

Det finnes mange teorier rundt trening og stølhet.

Skrevet av Silje Bjørnstad
Annonse

For mange er følelsen av stølhet et tegn på at man har trent hardt og effektivt. Men faktisk så har treningsverk ingenting med treningseffekten å gjøre. Det er heller ingen forskning som kan gi et godt svar på hvorfor vi blir støle, men forskere ser at eksentrisk trening er den type belastningen som lettest gjør deg stiv og støl. I tillegg så vil ikke det å være godt trent være avgjørende for om du blir støl eller ei.

Også godt trente personer blir støle dersom de utsettes for uvante og intensive bevegelser. Derfor er det lite hensiktsmessig å la stølheten avgjøre om du har hatt en effektiv og god økt. Se heller på progresjon og utvikling for å måle framgang. Hvis du klarer å løpe lengre eller raskere, eller løfte tyngre vekter eller flere repetisjoner enn det du har gjort før, så er det dette som sier noe om din utvikling og dine resultater. 

Annonse

Tips: Varier treningen!

Et av de beste tipsene for å unngå stølhet er å trene regelmessig og variert. Da vil ikke stølheten komme like lett ved samme påkjenning. Bruker man muskelen på en annen og uvant måte, eller har en periode uten trening, vil imidlertid stølhet komme tilbake. 

Du kan fint trene selv om du er støl og noen opplever at det å få i gang blodsirkulasjonen kan bidra til å lindre stølheten. For eksempel kan det å gå en tur, svømme eller sykle med lett motstand være et godt alternativ hvis man er støl i beinmuskulaturen. Noen synes også at det hjelper med massasje og å rulle på foam roller.

Kan det å tøye ut forhindre stølhet? 

Nei, å tøye ut etter en treningsøkt vil ikke hjelpe på stølhet, selv om mange tror det og «har erfart det selv». En logisk forklaring på en slik påstand kan være at man ikke tøyer ut etter første økt, får heftig treningsverk og tenker at dette skyldes fordi man «glemte» å tøye. De neste gangene bruker man derfor noen minutter på uttøying på slutten av treningsøkten og man merker at stølheten ikke er like tydelig som første gangen. Da er det logisk å tenke at dette har en sammenheng, men uttøying vil ikke påvirke «hvor støl du blir». 

Når det gjelder oppvarming, så har dette heller ingen direkte effekt på graden av treningsverk. Men å varme opp er viktig for å forberede hode og kropp på økten som kommer i tillegg til at det kan redusere skaderisiko.

Annonse

Kommentarer