Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter
Foto: Sunniva Tønsberg Gaski
Foto: Sunniva Tønsberg Gaski

Flere viser tegn på depresjon under skadeperioder

Publisert 27.11.17 kl 02:08. Oppdatert 27.11.17 kl 08:33.

Mer enn hver tiende som ble skadet fikk lavere livskvalitet.

Redaktør Tormod Utne
Annonse

Også følelsene kan få seg en knekk når uhellet er ute, det viser en ny dansk undersøkelse. Flere viser tegn på depresjon når de går og er skadet.

Enten du får en akutt skade som å tråkke over, får en strekk eller brister et ribbein, eller du pådrar deg en belastningsskade, så følger det mer med på lasset enn bare den fysiske smerten. 

Blant skadde mosjonister viste 12 prosent symptomer på depresjon i form av redusert energi, tristhet, konsentrasjonsvansker, søvnvansker og dårligere selvtillit. Det kommer fram av en dansk studie offentliggjort i US National Library of Medicine.

Følg Sprekest.no på Facebook du også!

Fall i livskvalitet

Forskerne påviste at de skadde mosjonistene hadde markant dårligere livskvalitet og opplevde flere tegn på følelsesmessig stress. På spørsmål om de ville benytte seg av psykologisk hjelp til å håndtere skaden, svarte over en tredel at de sannsynligvis eller helt sikkert ville ha gjort det.

Funnene antyder dessuten at de yngste er mest utsatt for symptomer på depresjon, de hadde høyest stressnivå og daglig nedsatt funksjonsevne. Blant de skadde forsøkspesonene opplevde 30 prosent såkalt klinisk stress.

Man får gjerne hjelp med de fysiske skadene som oppstår, men mange er ikke bevisste nok på det mentale. De vanligste følgene av idrettsskader er frustrasjon, sinne, tristhet, kjedsomhet og til og med sorglignende reaksjoner.

Annonse

Når skader stopper treningen, hemmer det også den daglige livsførselen. For mange blir livsstilen ødelagt. Om legen sier at en aktiv person “skal holde seg i ro”, så kan det være en tung beskjed å få.

Hot akkurat nå: Topp 10 treningstrender for 2018

Mister viktig velvære

Det handler ikke bare om å bli satt tilbake, se bort fra å jage mot prestasjon og overskudd. Det betyr gjerne også at man mister det daglige kicket, energien og velværet som følger med treningen.

For andre er det sosiale tapet også negativt, avbrekket fra jobb og hverdagsliv, og den positive kontakten med treningsvenner, påvirker oss negativt.

- Faktisk opplever noen at de mister noe så stort som seg selv. Deres identitet, deres status, deres selvrespekt og deres måte å leve på. Mosjon er ikke bare en fritidsaktivitet, men et redskap til å regulere følelser, selvforståelse og finne mening med livet. Derfor gjør idrettsskader vondt i mer enn en forstand, skriver en av forskerne bak studien, Mia Beck Lichtenstein. Hun er lektor ved Instiut for Psykologi ved Syddansk Universitet.

Lichtenstein og forskerkollegene så på forekomsten av symptomer hos en gruppe skadde idrettsfolk og sammenliknet dem med en gruppe idrettsfolk uten skader. Utøverne drev med ballspill, løp, fitness, sykling og svømming, og de fleste trente 4-9 timer i uka.

Over halvparten hadde for øvrig kneskader, og skaden hadde vart i mer enn ti uker hos 76 prosent av utøverne.

  • Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28872439
  • Annonse

    Kommentarer