Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter
Foto: Marius Beck Dahle... Vis mer

Foto: Marius Beck Dahle

Slik gjør du bicepscurl for høyest aktivering

Publisert 20.12.17 kl 09:11. Oppdatert 20.12.17 kl 09:47.

En veldig liten detalj du kanskje ikke har tenkt på før kan ta bicepstreningen din til nye høyder.

Skrevet av Martin Norum
Annonse

Biceps har flere funksjoner enn bare å bøye i albuen 

Funksjonen til biceps er ikke bare ren albuefleksjon (bøy). Den gjør også supinasjon (vridning) av underarmen sammen med blant annet m. supinator. Det er derfor man normalt sett har et supinert grep (underhåndsgrep) når biceps skal trenes. 

Eventuelt starter man i et såkalt semi-pronert grep (nøytralt) og supinerer på vei oppover. Har du noen gang tenkt på hvordan du holder hantlene når du gjør bicepscurls? Det kan være av betydning for effekten på muskulaturen og spesielt dersom du trener for økt muskelmasse (hypertrofi).

Figuren viser biceps sin funksjon (bildet er hentet fra afpt.no).


Annonse

Et normalt grep foregår ved at hånden plasseres på midten av hantelen. En liten grepsjustering er alt som skal til for å gjøre forskjellen. Holder du nemlig hånden din helt ytterst til siden på hantelen slik bildet under vise, så vil biceps aktiveres bedre. 

Hvorfor? 

Fordi en større del av vektbelastningen vil jobbe mot supinasjonen og du må derfor anstrenge deg mer for å gjennomføre denne bevegelsen.

Prøv dette grepet neste gang du trener biceps med hantler! (Bildet er hentet fra afpt.no)

Give it a try!

Annonse

Kommentarer