Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter

Slik kan du få magemuskler uten situps

Publisert 02.01.18 kl 08:51. Oppdatert 02.01.18 kl 08:51.

Skulderpress gjort stående gir langt større muskler i mage og rygg enn hvis du gjør det tradisjonelt.

Skrevet av Sprekest.no
Annonse

Forskning viser at mage- og ryggmuskulaturen - det vi gjerne kaller kjernemuskulaturen - kan økes til mellom to- og firedobling av muskelaktiviteten dersom du trener stående i stedet for sittende, samt med en vekt i stedet for to, eller hvis du kombinerer stående med en vekt.

Forskerne målte den nevromuskulære aktiviteten i mage- og ryggmuskulaturen for å undersøke størrelsen og antall nervesignal som hjernen sender til musklene.

Den viktige kjernemuskulaturen

– Resultatene fra undersøkelsen viser at det som styrker musklene i mage og rygg mest er å gjøre øvelsene stående og konsentrere seg om en arm om gangen, sier Atle Sæterbakken ved Høgskulen i Sogn og Fjordane til forskning.no. Studien ble publisert i European Journal of Applied Physiology, sammen med Marius Steiro Fimland ved NTNU.

Følg oss på Facebook du også!

Annonse

Internasjonale studier antyder at man kanskje bør unngå å trene mage og rygg isolert. Ved å trene mer funksjonelt blir kjernemuskulaturen mer trukket med. Når en spesifikk muskelgruppe trenes, som i dette tilfellet skulder og arm, må kjernen være helt stabil. Men for å få til dette må mage- og ryggmuskulaturen aktiveres på samme måte som i mange hverdagslige gjøremål.

Nøkkel til god helse

– Trolig kan enorme summer spares i samfunnet ved at flere trener smartere og mer funksjonelt. Ryggsmerter er for eksempel den største enkeltårsaken til sykefravær, sier Sæterbakken. Studien har bare undersøkt sunne og friske menn, men Sæterbakken mener det er stor grunn til å tro at resultatene vil gjelde for de fleste.

Det er mye helse å hente i de musklene som aktiviserer og holder ryggsøylen i en stabil posisjon. Dersom du er stabil i mage- og ryggmuskulaturen er du mindre utsatt for korsryggskader og smerter.

Annonse
  • Atle Hole Saeterbakken and Marius Steiro Fimland: Muscle activity of the core during bilateral, unilateral, seated and standing resistance exercise, European Journal of Applied Physiology, 2011 Aug 30. (Epub ahead of print), doi: 10.1007/s00421-011-2141-7.
  • Kommentarer