Treningstips
Treningstips Kosthold Helse Musikk Produkter
Mangel på tid til trening?  Hva me... Vis mer

Mangel på tid til trening?  Hva med å sykle til og fra jobb?

Trening i tidsklemma

Publisert 28.10.18 kl 07:36. Oppdatert 28.10.18 kl 07:36.

4 tips til hvordan man kan få tid til å trene i en hektisk hverdag.

Skrevet av Silje Bjørnstad
Annonse

En av de unnskyldningene man ofte hører mest når det gjelder å droppe trening er den berømte «tidsklemma». Man hører muligens gjerne dette fra PT-kunder, men de fleste av oss kan nok kjenne seg igjen i at døgnet har for få timer i hektiske perioder. Det er forståelig å føle at tiden blir knapp når man sjonglerer mellom jobb, husarbeid, barn og sosiale sammenkomster. Likevel vet vi at det er fullt mulig å trene til tross for en hektisk hverdag. Faktisk blir det kanskje enda viktigere å ta seg tid til nettopp å være i fysisk aktivitet fordi det gir deg så mange positive helseeffekter, både psykisk og fysisk - noe som igjen kan bidra til mer energi og overskudd. Gjør det enkelt Prioritering og planlegging er naturligvis to viktige nøkkelord, og det å bevege på kroppen trenger ikke å være så komplisert som det kanskje ofte kan fremstå som. Bare ved å unngå reisetid til og fra gymmet er det mange som sparer flere minutter som dermed kan brukes til andre ting.

Det er også lurt å planlegge aktiviteten inn i kalenderen og timeplanen, slik at du er forberedt når en ny uke starter. Dette kan for eksempel være at du noterer «sykle til jobb på tirsdag», «gå til og fra barnehagen i stedet for å kjøre bil på onsdag», «trene 20 minutter i lunsjpausen på jobb på torsdag», og så videre. Her får du 4 konkrete tips til hvordan du og dine PT-kunder kan bake inn fysisk aktivitet i hverdagen, helt uten treningssenter.

1) Transporttrening

Dette vil enkelt og greit si at man bruker beina når du skal forflytte deg fra et sted til et annet - ved eksempelvis sykling, jogging, rulleski, eller ved å gå. Finn ut hvilke muligheter du har til å legge inn litt ekstra fysisk aktivitet i løpet av hverdagen. Hva med å gå eller sykle til jobb? Eller hvis du må handle så ta med deg en ryggsekk som du kan ha matvarene i, så kan du løpe til butikken, og gå i raskt tempo tilbake. Har du ulike ærender og møter i forbindelse med jobb så kan det være mer tidseffektivt å bruke beina fremfor bil eller kollektivtransport. Ikke minst vil dette også være et mer miljøvennlig og billigere alternativ. Samtidig får du frisk luft, noe som gjør godt for både hode og kropp i en hektisk hverdag. Legg transportetappene inn i kalenderen slik at du vet hvilke dager du skal bruke sykkelen eller når joggeskoene skal stå klare!

Annonse

2) Trening i arbeidstiden

I dag er det mange yrker som tillater trening i arbeidstiden, men det er fortsatt en god del som ikke benytter seg av dette fantastiske tilbudet. Forskning viser at trening i arbeidstiden kan gi overskudd, samhold med kolleger og mindre sykefravær, ifølge Statistisk Sentralbyrå. Flere arbeidssteder har til og med et eget treningsrom med mulighet for å trene både styrke og kondisjon, og du rekker mye på 20-30 minutter. Hvis du ikke har et slikt tilbud bakt inn i arbeidstiden din så er det uansett fullt mulig å øke aktivitetsnivået i løpet av arbeidsdagen. Sett på en alarm som minner deg på om å ta små pauser og avbrekk hvor du reiser deg opp, går litt rundt i lokalene, tar en tur i trappene eller gå ut og trekk litt frisk luft. Å ha en avtale med en arbeidskollega om å gå en liten tur ut i lunsjen eller lignende vil også bidra positivt. Husk at alle monner drar, og 5 minutter pausestrekk her og 5 minutter med gåing der blir til slutt mange minutter med fysisk aktivitet. Kanskje du også kan sette av lunsjpausen til å gjøre unna et par kjappe treningsøkter i løpet av uken? Ta med deg treningsbagen på jobb og planlegg øktene inn i timeplanen - det blir så mye lettere å gjennomføre når du faktisk har det stående i kalenderboka!

3) Bruk apper og treningsfilmer

Ved å bruke ulike treningsapper eller treningsvideoer som motivasjon kan du enkelt gjennomføre kjappe økter uten for mye opprigg og utstyr. Det finnes ulike øvelser og program med forskjellig varighet. Du kan velge mellom mange effektive og intensive økter hvor du for eksempel trener med egen kroppsvekt som gjennomføres på 5-20 minutter når du ønsker en kjapp treningsøkt. Du slipper å tenke eller å planlegge, appen eller videoen forteller deg hva du skal gjøre og hvor lenge du skal jobbe. Du er ikke avhengig av noe treningssenter - du kan bare sette i gang uansett hvor du måtte befinne deg. Man finner mange treningsøkter og tips på YouTube ved å søke opp «HIIT workout», «home workout» og lignende. For eksempel er såkalte HIIT-økter (Høy Intensitet Intervall Trening) perfekt når du vil gjøre unna mye treningsarbeid på kort tid.

4) «Husarbeid-trening»

Husarbeid er gjerne en del av de hverdagslige tingene som er med på å bidra til at tidsskjemaet kan bli litt stramt, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det når det likevel må gjøres? Når du gjør husarbeid vil du jo mest sannsynlig bevege på kroppen, og både henge opp klesvask, mopping av gulv, vaske kjøleskapet og skifte på sengetøy kan telles som en liten miniøkt i seg selv de dagene du ikke har tid til å legge inn egentrening. Det blir nemlig noen ekstra skritt når du for eksempel vasker hele heimen, klipper plenen, stabler ved og så videre. Det å støvsuge, skifte sengetøy, rengjøre badet, gå ut med søpla og lignende ting er noe som på et eller annet tidspunkt må gjøres uansett, så legg det inn i kalenderen, få det unnagjort og du har slått to fluer i en smekk: fysisk aktivitet og et renere, ryddigere hjem. Husk at «noen minutter aktivitet her og der» vil over tid bli til ganske mye og denne hverdagsaktiviteten har flere positive helseeffekter.

 

Annonse

Kommentarer